Teleurgesteld

Wat doe jij als een klant belt om te laten weten dat hij/zij niet voor jou kiest?
Sterker nog de klant kiest voor een concurrent.

Wat zeg jij dan?

A) Jammer om te horen. Fijn dat je het laat weten en heel veel  succes met je keuze.
B) Ik vind dat niet slim. Zij passen helemaal niet bij jou.
C) Groot gelijk.

Een nette afmelding
Goed nieuws, vorige week heb ik mij ingeschreven voor een NLP Opleiding!
Bij een ander opleidingsinstituut had ik een optie op hun opleiding staan en een kennismakingsgesprek. Ik belde om af te zeggen.

De reactie die ik kreeg verbaasde me enorm.

Meneer zei:”Mag ik vragen voor wie je hebt gekozen?”
Ik noemde de naam van de concurrent.
“Waarom heb je voor hen gekozen?”
“Hun indeling van de opleiding spreekt mij meer aan. Ook vind ik de locatie net wat fijner en heb ik hun trainer gesproken waar ik meteen een klik mee had”

Aan de andere kant van de lijn was de teleurstelling voelbaar.
Meneer zei: “Ik denk dat wij véél beter bij jouw behoefte aansluiten…”

Er viel een stilte en ik wachtte tot meneer verder sprak.

Ineens kwam hij fel uit de hoek: “En dat van de locatie snap ik echt niet….hun locatie is helemaal niet mooi….als ik onze locatie vergelijk weet ik zeker dat onze beter is en zeker veel mooier. Maar ja…je moet het zelf weten.”

Zijn reactie verbaasde mij. Ik bel keurig af.
Uiteraard mag de ander zijn teleurstelling uiten. Doe dat dan wel op een professionele manier.

Teleurgesteld

Verloren kans
De kans dat ik in de toekomst ooit bij hen een vervolgopleiding ga doen is nu bij deze verspild. Mijn gevoel is niet goed meer. En de kans dat ik hen aanbeveel bij collega’s, vrienden of wie dan ook is ook klein. Zonde…

Wat doe jij?
Als jouw potentiële klant niet voor jou maar voor de concurrent kiest, wat doe jij dan?
Hoe reageer je op dit nieuws?

Laat een reactie achter onder het blog. Ik ben benieuwd wat we van jouw aanpak kunnen leren!

Op verzoek – antwoord op de vraag: “Annechien, wat zou jij zelf doen?”
Het is altijd jammer als je een nieuw project aan je neus voorbij ziet gaan. Ik zou even een moment balen, maar dit hoort ook bij het leven. Daarnaast zou ik dankbaar zijn voor het feit dat de klant belt om dit aan te geven. Voor mij een reden om de klant te bedanken voor het bericht en voor het feit dat ze aan mij hebben gedacht. Dit is ook het moment om feedback te vragen: waarom heeft de concurrent hun voorkeur? Wat zijn de verbeterpunten die je voor jezelf hieruit kan halen? Vergeet hierbij ook niet om als er een mogelijkheid is, nog een tip van de sluier van jouw expertise te laten zien. Stel de klant vertelt over de opstart van het project en jij ziet daar een kans, deel dit dan.

Mijn persoonlijke ervaring is dat een potentiële klant altijd weer bij je terug kan komen. Ik heb weleens een ‘nee’ te horen gekregen van een klant die later bij mij terug kwam met een prachtige opdracht. Juist door op een positieve manier de afwijzing aan te pakken, kan je een positieve indruk achterlaten zowel in je communicatie als in je expertise.

PS Voor mij is communicatie richting klanten een essentieel onderdeel wat altijd prioriteit verdient. Geef jouw klanten, ambassadeurs en potentiële klanten de aandacht die ze verdienen. Maak dit een vast onderdeel van jouw strategie. 

By | 2017-04-25T11:31:24+00:00 02 juli 2013|De Loslaatkoningin!, Sparkling Storytellers|5 Comments

About the Author:

Het vertalen van avonturen, ervaringen en ontmoetingen naar inspirerende verhalen op papier. En als lezers daar dan ook nog enthousiast van worden, is mijn missie geslaagd. Ik hoop dat jij meegeniet!

5 Comments

  1. Pauline de Koning 7 juli 2013 at 20:36 - Reply

    Het is altijd moeilijk om als een klant afbelt, terwijl je heel veel zin in de opdracht hebt. De teleurstelling maakt het dan moeilijk om los te zijn in mijn antwoord.
    Dat neemt niet weg dat mijn reactie wel altijd is: Wat jammer, ik had de opdracht graag uitgevoerd. Kunt u aangeven wat ik kan verbeteren, waardoor u of een ander in de toekomst wel voor mij zou kiezen. Soms laat de gesprekspartner niet het achterste van de tong zien, maar ik heb een keer een uitgebreid antwoord gehad. Ik waardeerde het enorm dat de klant de tijd nam om specifiek aan te geven waar het beter kon. Zo kan ik mijn best doen in de toekomst wel aan te sluiten bij de wensen en de opdracht te krijgen.

    • Annechien Lubbers 9 juli 2013 at 14:01 - Reply

      Pauline, mooi om te horen. Juist de feedback van een klant die niet voor jou kiest, bevat zoveel waarde. En elke afwijzing levert ook weer ruimte voor iets anders!

  2. Marc Westendorp 11 juli 2013 at 09:50 - Reply

    Iemand mag teleurgesteld zijn, maar zal mijn keuze moeten respecteren. Doordrammen of de keuze voor een ander afbranden, is een gebrek aan respect voor jou als klant. Als je je zo gedraagt, ben je eigenlijk geen enkele klant waard en moet je je afvragen of je wel geschikt bent als ondernemer, of dat je incasseringsvermogen moet worden getraind. Door de andere opdrachtnemer af te branden, zeg je als verliezende opdrachtnemer in feite dat de opdrachtgever niet goed bij zijn hoofd is. Dat soort opmerkingen dien je inderdaad voor je te houden, op straffe van het verlies van meer potentiële klanten. De wereld is klein en je zou niet willen dat anderen zo slecht over jou praten, als jij over anderen doet.
    Als ik zelf een klant kwijtraak, vraag ik wel waarom hij of zij weggaat. Ik wil weten of ikzelf iets verkeerd heb gedaan. Ik zeg wel, als bijvoorbeeld iemand in voorarrest blijft en ondanks mijn inspanning niet wordt vrijgelaten na raadkamer gevangenhouding of voorgeleiding bij de rechter-commissaris, dat ik maximaal mijn best heb gedaan en dat de vraag is of in die omstandigheden een ander het beter had gedaan. Daar laat ik het bij en verder wens ik hem of haar veel succes. Het zou zo maar kunnen dat ze alsnog terugkomen, omdat bij nader inzien blijkt dat je het nog niet zo slecht hebt gedaan. Shoppen onder advocaten is aan de orde van de dag overigens. You win some, you lose some. Als je niet tegen je verlies kan, weet je ook niet wat winnen is. Ondernemen is risico lopen. Na dik 11 jaar in de advocatuur heb je wel een olifantenhuid opgebouwd.

    • Annechien Lubbers 12 juli 2013 at 13:22 - Reply

      Mooi gezegd Marc! Met respect en prettige omgangsvormen komen tevreden klanten altijd terug. Al kan ik me voorstellen in jouw vakgebied, als advocaat, dat je juist niet hoopt dat een klant terugkomt.

      • Marc Westendorp 24 juli 2013 at 09:07 - Reply

        Tja Annechien,
        Ik hoop dat het goed met mijn cliënten zal gaan, dat zeg ik ook na afloop van een zitting. Als advocaat zit er ook een idealist en een stuk wereldverbeteraar in me. Helaas soms tegen beter weten in. Zakelijk gezien levert het natuurlijk voordeel op als klanten terugkomen, die beslissing is niet aan mij.
        Ik moedig geen hoger beroep aan, tenzij het echt de moeite waard is.

Leave A Comment