It’s your mistake

It’s your mistake

Toegeven dat je een vergissing hebt gemaakt, iets vergeten bent te doen of een verkeerd advies hebt gegeven, is iets voor moedige mensen. Althans daar lijkt het vaak op hier.

 In veel culturen is een fout toegeven een groot taboe. De verantwoordelijkheid ligt zeker niet bij jouzelf. De ander heeft altijd schuld. Dit leidt tot bijzondere situaties, zeker gezien vanuit een Nederlands perspectief waar fouten maken je menselijk maakt. Door te vallen, hebben we allemaal leren lopen.
 


Slechts iets duurder

Van de week nog toen ik een makelaar belde over een huis dat ik op de locale ‘Funda’ had gevonden. Oriënteren op nieuwe huizenopties kan immers nooit kwaad in deze verhuurdersmarkt.

De makelaar bevestigde dat ik binnen een uur kon komen bezichtigen en vroeg mij of hij nog meer huizen kon toevoegen. Hij vroeg naar ons budget. Zodra ik dit uitsprak, reageerde hij verbaasd. “Dit huis wat je wilt bekijken heeft een huurprijs die 100.000AED hoger ligt.” Waarop ik antwoordde: “Op de website staat het niet voor dit bedrag te huur. Anders had ik niet gereageerd.”

En daar kwam het: “Oh. Dan moet dat wel een administratieve fout zijn van hun team. In mijn systeem staat het goed.” Waarop ik de bal terugkaatste en zei: “Ook op jullie website staat het voor deze lagere huurprijs te huur.” Toen was het stil. De man had wellicht bedenktijd nodig om uit te vinden wie hij nu de schuld kon geven.

You're mistake - Annechien Lubbers Dubai

Jij hebt dit afgebroken
Mijn vuurdoop in de schuld bij een ander neerleggen was toch wel het waterkoker-verhaal. Nadat wij net een paar maanden in Dubai woonden, was onze nieuw gekochte waterkoker al kapot. Het beschermpalletje van de deksel was afgebroken.

Op naar de winkel want dit viel onder garantie. De verkoper deed onwijs moeilijk, sprak mij streng aan: “You broke it. It is your mistake.” Even twijfelde of ik hem wel goed verstond. Gelukkig herhaalde hij zijn zin. Hij legde de verantwoordelijkheid toch echt bij mij. Dit was mijn eigen schuld. Ik had het volgens hem kapot gemaakt. Alsof ik er met een hamer op los was gegaan.

Een simpele zin als: “Wat vervelend om te horen. Ik ga zoeken naar een oplossing.” kon hij niet over zijn hart verkrijgen. Je voelt het al aankomen, een paar dagen later was het probleem verholpen en zei dezelfde verkoper: “Het was een productiefout. Ik zei het toch, ze hebben het niet goed gemaakt.”
 


Via een omweg

Menig taxichauffeur heeft me al naar totaal verkeerde bestemmingen gebracht. Toegeven dat je de bestemming niet kent of niet weet hoe je er moet komen, dat is je eer te na. Je gaat gewoon rijden en dan kom je er vanzelf. Of in sommige uitzonderingen dus niet.

Foutje, bedankt
Ook bij mijn werk ervaarde ik dagelijks het cultuurverschil van het niet willen toegeven van een foutje. Zoals toen ze mijn 1e salaris waren vergeten uit te betalen. Terwijl ik dagelijks bij de collega’s van finance aan hun bureau zat voor het verkrijgen van héél veel stempels en het afhandelen van betalingen voor alle evenementen. 

Mooiste was de reactie toen ik ernaar vroeg: “It’s your mistake. You didn’t give us your bank details.” In mijn hoofd sloegen wat radartjes op tilt. Ik wist 100% zeker dat ik op dag 4 al mijn bankgegevens had gedeeld op een formulier én via de email.



Een half uur later ging uiteraard mijn telefoon: “Anna, COME!” Schoorvoetend zat mijn collega achter zijn bureau. “I’m really sorry. I’m so sorry. We forgot to transfer your salary. But it was because my colleague was on leave. He should have arranged the payments.”

Cultuur- en landsgebonden

In vele culturen hebben mensen geleerd dat je een probleem meteen moet afketsen. Dan hoef je zelf niets uit te zoeken, op te lossen én nog belangrijker: dan kan jouw baas je nooit ergens de schuld van geven. 
In Nederland is een werkgever is eerder tevreden als jij een probleem verhelpt. Mooi contrast.

Gelukkig, is het in Dubai altijd ‘eind goed, al goed’ en heb ik in twee jaar tijd vooral veel geduld gekregen. En laten we wel wezen, al deze cultuurverschillen zorgen voor heel veel binnenpret. 

 

Door | 2017-04-18T08:41:15+00:00 30 mei 2016|Cultural Differences, Sparkling Storytellers|4 Reacties

About the Author:

Het vertalen van avonturen, ervaringen en ontmoetingen naar inspirerende verhalen op papier. En als lezers daar dan ook nog enthousiast van worden, is mijn missie geslaagd. Ik hoop dat jij meegeniet!

4 Reacties

  1. Maaike 30 mei 2016 om 16:44 - Antwoorden

    Herkenbaar! Hier in Bolivia kunnen ze er ook wat van. Garantie is hier dus niks waard, want ze vinden áltijd een excuus om het je niet te geven. Ik had ooit een mooie, nieuwe telefoon die binnen een week na aankoop een probleem had. De verkoper was er zeker van dat ik hem had blootgesteld aan hoge temperaturen, zoals de oven of de sauna. Net of ik met mijn telefoon de sauna in ga!

    • Annechien Lubbers 1 juni 2016 om 08:02 - Antwoorden

      Leuk om te lezen Maaike! Haha, ik zie het al helemaal voor me hoe jij gekeken moet hebben toen de verkoper dit tegen je zei. Dank dat je dit met ons deelt.
      groetjes Annechien

  2. Carolina 7 juni 2016 om 10:57 - Antwoorden

    Als buitenlander in Nederland, heb ik exact dezelfde ervaring met de Nederlanders als jij hebt met de mensen in Dubai. Ik erger mij dagelijks aan de Nederlandse attitude dat het nooit je eigen fout is. Grappig. En heel interessant.

    • Annechien Lubbers 7 juni 2016 om 12:22 - Antwoorden

      Hi Carolina, dank voor het delen van jouw eye-opener. Blijkbaar is dit gedrag universeel en is het de gemiddelde Nederlander ook zeker niet vreemd.
      Groetjes Annechien

Geef een reactie